CNG (Compressed Natural Gas) to „zwykły” gaz ziemny, czyli taki sam, jaki spalamy w naszych kuchenkach gazowych, tylko sprężony.
Głównym składnikiem gazu ziemnego, naturalnego paliwa kopalnego czerpanego z odwiertów, jest metan (CH4). Jego zawartość w gazie ziemnym może mieścić się w granicach 90-98%. Dzięki temu, ze w składzie gazu ziemnego dominuje prosty i lekki metan, proces jego spalania w silnikach nie stwarza żadnych problemów. Gaz ziemny, który codziennie wykorzystywany jest do ogrzewania i gotowania, ze względu na swoje własności może być z powodzeniem wykorzystywany również jako alternatywne paliwo dla pojazdów samochodowych. Nie występują w nim, podobnie jak w LPG, żadne dodatki, które mogłyby negatywnie wpływać na zawartość szkodliwych składników spalin. Jego spalanie nie powoduje wydzielania sadzy, cząstek stałych czy tez tlenków azotu. Z powodzeniem może służyć, jako czyste źródło energii, do napędu pojazdów silnikowych zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym. Wykazuje przy tym wysoka odporność na spalanie stukowe, dzięki liczbie oktanowej dochodzącej do 130 jednostek, dzięki czemu można stosować wyższe stopnie sprężania. Silnik charakteryzuje stabilna praca nawet przy zasilaniu mieszanka uboga, której stosowanie możliwe jest dzięki szerokim granicom zapalności. Gaz spala się wolno, silnik zasilany gazem ziemnym pracuje równomiernie, co przyczynia się do zmniejszenia hałasu. Skład CNG (bez substancji kancerogennych) wydłuża żywotność silnika.
Poza niewątpliwymi walorami ekologicznymi, za stosowaniem CNG do napędu silników samochodowych przemawia jego cena. Poniżej przedstawiono porównywalne koszty różnych paliw dla Fiata Punto Evo (źródło <http://www.cng.auto.pl> www.cng.auto.pl,dane z lipca 2011). Jak wynika z powyższego zestawienia, CNG jest o wiele tańszym paliwem niż benzyna, olej napędowy czy nawet LPG, mimo iZ cena tego gazu określana przez PGNiG dostosowana jest do cen produktów stanowiących alternatywne dla CNG źródła napędu pojazdów. Czyli cena CNG na stacjach PGNiG nie wynika z cen kształtowanych na rynku gazu ziemnego, ale (niestety) podyktowana jest parytetem 55% ceny oleju napędowego. Wydaje się, ze nie jest to najlepsze narzędzie rozwoju tego rynku. Niezależni operatorzy stacji CNG maja znacznie niższe ceny od PGNiG.